Åpenhet i Oslofjord Sparebank
Åpenhetsloven ble innført 1. juli 2022. Loven pålegger oss, som næringsaktør, en informasjonsplikt, samt å gjennomføre aktsomhetsvurderinger, både av egen virksomhet og av våre forretningspartnere. Som forretningspartnere mener vi her våre leverandører.
Egen virksomhet
Oslofjord Sparebank har – over tid – vært bevisst på hvem vi handler med. Ved å inngå avtaler med andre virksomheter åpner man også for økt bærekraftsrisiko.
En systematisk kartlegging av disse ble gjort i forbindelse med at banken ble sertifisert som Miljøfyrtårn 24.06.2021. Den viser samtidig hvilke av våre samarbeidspartnere som er miljøsertifisert, enten gjennom ISO sertifisering eller Miljøfyrtårn.
Forretningspartnere
Banken har – over tid - hatt fokus på rutiner knyttet til innkjøp av varer og tjenester. I våre rutiner skal vi bl.a. kartlegge produktets levetid, sosiale forhold i produktets verdikjede, leverandørens miljøpolicy og leverandørenes etiske forretningsdrift.
I løpet av 2023 vil banken gjennomføre aktsomhetsvurderinger på samtlige leverandører.
Spørsmål
Oslofjord Sparebank vil svare på eventuelle ytterligere spørsmål knyttet til åpenhetsloven. Spørsmål kan stilles ved å benytte e-post aapenhet@oslofjordsparebank.no.