Hopp til innholdet
Tekst med Fraud på skilt
Tips- og råd

Unngå svindel

Vi tar din sikkerhet på alvor. Dessverre ser vi en alarmerende økning i svindeltilfeller som rammer kunder i alle banker, inkludert Oslofjord Sparebank.

Du kan oppleve at «Politiet» eller «Banken» ringer deg for opplysninger, ofte etter stengetid. Da skal du avslutte samtalen umiddelbart. BankID, passord, eller sensitive personopplysninger skal aldri deles, uansett hvem som spør.

Dette bør du vite:

  • Falske e-poster og tekstmeldinger (phishing):
    Vær oppmerksom på e-poster eller tekstmeldinger som ber om personlig informasjon, som passord, brukernavn eller kontodetaljer. Vi vil aldri be om slike opplysninger via e-post eller tekstmelding.

  • Telefonsvindel (vishing):
    Vær skeptisk til uventede telefonhenvendelser som ber om personlig eller økonomisk informasjon. Våre ansatte vil aldri be deg om å oppgi sensitive opplysninger over telefonen.

  • Hvis du blir kontaktet:
    Spør etter navnet på den som kontakter deg. Hvis du tviler på opplysningene du får, avslutt samtalen. Spør deg selv om du forventer å få denne henvendelsen, og være kritisk til hva du blir bedt om å gjøre. Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk opp nettstedet før du åpner lenken. Finner du ikke nettstedet, slett meldingen.

  • Sikkerhet på nett:
    Sørg for at enhetene dine, som nettbrett, datamaskin og mobiltelefon, har oppdatert sikkerhetsprogramvare, og bruk sterke passord for å beskytte kontoene dine.

Husk at vi i Oslofjord Sparebank er her for å hjelpe deg, og vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre sikkerhetstiltak for å beskytte deg og dine økonomiske interesser.

Lær deg Bankvettreglene og bli bedre rustet mot svindel

 

1. Del aldri opplysninger om din BankID – selv ikke til politi, myndigheter eller til oss i banken

2. Les om hvordan du holder din BankID trygg på våre nettsider

3. Hvis du blir kontaktet og bedt om å oppgi din BankID er det svindel! Legg på og kontakt oss med en gang

4. Vær forberedt på at du kan bli kontaktet av svindlere, slik at du kan ta trygge valg hvis uhellet er ute

5. Legg på i tide hvis du er usikker på hvem du snakker med

6. Meld fra til oss hvis du får en mistenkelig telefon

7. Det er ingen skam å snu – kontakt oss for å sjekke at det virkelig er oss du har snakket med

8. Mange er usikre rundt dette med svindel. Spør oss om råd – vi er her for å hjelpe

9. Ring oss med én gang hvis uhellet er ute!

 

Du når oss på telefon 40 00 22 65 eller post@oslofjordsparebank.no