Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI. I over 20 år har de målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske kunder. I årets undersøkelse har over 9.000 forbrukere gitt sin mening om mer enn 180 bedrifter, fra rundt 30 bransjer.

Personlig rådgivning skaper tillit

Årets analyse viser at det er den kompetente og tilgjengelige rådgiveren, som kunden har en nær relasjon til over tid, som skiller lokalbankene fra andre banker. Nettopp dette har vært et viktig satsningsområde for lokalbankene i Eika.

– Jeg er godt fornøyd med utviklingen i årets kundeundersøkelse. Eika scorer all time high både på tillit og tilfredshet. Jeg ser at det arbeidet bankene legger ned hver dag gir resultater, sier konsernsjef i Eika, Hege Toft Karlsen.

Pål Silseth er høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI og partner i Barcode Intelligence som har det kommersielle ansvaret for Norsk Kundebarometer. Han sier at de fleste av oss fortsatt foretrekker å snakke med et menneske når de store hendelsene i livet inntreffer.

–  En lokal filial og en fast rådgiver som ivaretar kundens - og ikke bankens interesser på best mulig måte, er fortsatt et høyst reelt behov blant norske bankkunder, sier han.

Ta en tur innom banken

Lokalbankene i Eika Alliansen er opptatt av personlig rådgivning. De mener det er viktig å være tilstede der kunden er, for best mulig å gjøre en jobb for den enkelte. 
Rådgiverne deres har kompetanse og erfaring på alle områder som omhandler personlig økonomi, sparing, lån og forsikring. Det kan derfor være både hyggelig og lønnsomt å stikke en tur innom banken. 

LES OGSÅ: Fem gode grunner til at du bør snakke med banken din