BankID

BankID

Din elektroniske legitimasjon

Hva er BankID, og hva brukes det til? 

BankID har mange viktige funksjoner
  • Du bruker det for å logge inn i mobil- og nettbank
  • Du bruker det for å endre beløpsgrense i Vipps
  • Du bruker det for å logge inn hos Lånekassen
  • Du bruker det for å logge inn på offentlige nettsider

Hvordan får jeg BankID?
For å få BankID må du komme innom oss i banken - husk å ta med deg passet ditt. Dine foreldre (eller verger) må også signere. De må også ha med seg pass eller nasjonalt ID-kort.

Etter at du har vært hos oss vil du motta kodebrikken din i posten, men den er ikke aktiv ennå. For å aktivere den må du nemlig inn i nettbanken. Her blir du bedt om å lage et passord. Det er viktig at du bruker et passord du ikke har brukt fra før, at du husker passordet ditt, og at du ikke deler det med andre.

Når det nye passordet er lagret har du din egen BankID. Pass godt på brikken din og legg den et lurt sted du ikke glemmer.

Har du BankID fra før?
Kanskje foreldrene eller vergene dine kjenner til passordet ditt? Nå som du er myndig er det viktig at du endrer passordet ditt slik at du er sikker på at ingen andre enn deg kjenner til BankID-passordet ditt! Du kan endre passordet ditt ved å trykke på menypunktet øverst til høyre i BankID-vinduet, og velg "Endre passord". Ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp til å endre passord, eller du ikke husker hva passordet ditt er.

Husk at
  • BankID er personlig - det er ditt digitale jeg
  • BankID passordet er et passord du ikke bruker andre steder 
  • Del aldri BankID passord med verken familie venner eller andre du stoler på. Det gjelder også banken din eller politiet.
  • Ha kodebrikken din et sted kun du vet om
  • Kontakt oss med en gang hvis du tror at noen kan passordet ditt, eller du har mistet kodebrikken din